Now Reading
FNT 2021 ONLINE | 3 MOTIVE CU…HORIA SURU : “Teatrul a avut și are încă această putere, de a spune povești care fac realitatea un pic mai suportabilă.”

FNT 2021 ONLINE | 3 MOTIVE CU…HORIA SURU : “Teatrul a avut și are încă această putere, de a spune povești care fac realitatea un pic mai suportabilă.”

Teatrul Dramaturgilor Români este prezent în cadrul FNT 2021 – ediția 31 online de anul acesta cu  Trilogia Minelor – o suită de texte non-dramatice cu ancorare în realitatea românească contemporană, care atrage și incită la discuții și dezbateri cu privire la rolul teatrului social. Regizorul spectacolului-concept este Horia Suru, obișnuit al producțiilor de înaltă calitate estetică, cu o experiență prolifică atât în studiu teatral în țară și în străinătate, cât, mai ales, în producțiile montate la nivelul întregii țări.

 

3 elemente ce asigură trăinicia teatrului indiferent de vremuri

Cred că puteam fi mai siguri de această trăinicie a teatrului înainte de pandemie. Știm că activitatea artistică nu a fost interzisă global nici măcar in timpul celor două razboaie mondiale. Cu toate astea, au mai fost perioade în care teatrele au fost închise, cum ar fi epoca shakespeariană, când regina a decis să suspende activitatea artistică din cauza ciumei. Shakespeare spune în Lear : “tis the times plague when madmen lead the blind”, vorbe mai actuale ca niciodată. Sunt convins totuși ca teatrele se vor deschide cu adevărat, că spectacolele se vor juca și că oamenii vor reveni în sălile și spațiile în care se joacă teatru.  

Oamenii au nevoie de povești, au nevoie să evadeze în imaginar, mai ales când lumea din jurul lor e atât de dificilă și impredictibilă cum e în ziua de azi. Iar teatrul a avut și are încă această putere, de a spune povești care fac relitatea un pic mai suportabilă.

 

3 moduri în care pot descrie teatrul online

Pentru mine acest concept de „teatru online” nu există pentru România. Sau există foarte puțin și nu e clar înțeles. Trebuie făcute niște explicații:

  1. Filmarea spectacolelor de teatru se face din două motive: pentru arhivă sau eventual studiu pentru școlile de teatru și ca propuneri/înscrieri în selecția festivalurilor. Dar vorbim aici de o filmare cu circuit închis. Un spectacol construit pe o scenă de teatru, nici filmată cu 500 de camere, nu are ce căuta într-un mediu virtual accesibil de către public.
  2. Avem noțiunea de „teatru tv”, care este acea formulă de teatru destinată pentru televizor sau homecinema (în mod excepțional ar putea funcționa cu multe dezavantaje și pe ecranul telefonului/tabletei/laptopului) . Teatrul TV funcționează pentru că se face pe un platou TV și e un concept special gândit să funcționeze pentru televiziune.
  3. „Teatru online”, sau în traducere un teatru care are nevoie de acces la internet la momentul vizionării, înseamnă acea formulă spectaculară care este creată special pentru vizionarea online, unică și irepetabilă și care nu poate funcționa în oricare alt cadru. Sunt multe exemple de spectacole online reușite, dar mă opresc la unul mai vechi: „A long distance affair” Ana Mărgineanu, Pop Up Theatrics 2013. Odată cu lockdown-ul au existat încercări de teatru online și în România, dar încrederea, susținerea și finanțarea unor asemenea proiecte de către instituții românești este aproape inexistentă.

„Teatrul filmat” în sala de teatru e ceea ce se practică preponderent în România, iar acesta, din punctul meu de vedere, nu se poate numi teatru online.

 

3 motive pentru care spectatorii ar trebui să vizioneze FNT 2021 în sistem online

Pentru a alege din oferta teatrală din anul acesta titluri interesante pe care ulterior să le vâneze în sălile de teatru.

Pentru că un spectacol bun e un motiv care merită apoi o excursie pentru a fi vizionat în orașul în care a fost creat.

Pentru că nu mai e nimic de văzut pe Netflix.

 

3 elemente ce pot descrie spectacolele care fac parte din TRILOGIA MINELOR de Csaba Szekely invitate în FNT 2021

Spectacolele ce fac parte din „Trilogia Minelor” de Csaba Szekely sunt construite pentru a se juca în sistem serial, trei zile consecutive. Sunt spectacole distincte („Flori”,”Beznă”, „Apă”), dar cu un univers comun și în care joacă aceiași actori seară de seară.

Este fascinant să fii martor metamorfozării actorilor și a spațiului în fiecare dintre cele trei ipostaze.

Mi-am dorit să încerc o reapropiere față de public, iar un spectacol de o oră jumătate nu era suficient. Astfel, îmi propun ca în același spațiu (sala și scena) aceiași oameni (actori și spectatori) să reînvețe să comunice prin teatru timp de trei zile consecutive. Poate părea contrar vremurilor sau a lipsei de timp a oamenilor, dar pentru cei care acceptă provocarea sunt convins că va fi o experiență interesantă. Avem nevoie din când în când să oprim timpul, sau măcar să încetinim viteza din viețile noastre, iar noi asta ne propunem să oferim în mica sală de teatru de pe Calea Griviței.

 

 

3 puncte de liant între regizor vs poveste în TRILOGIA MINELOR

Putem observa în aceste spectacole o microscietate românească. Poveștile se petrec într-un sat uitat de lume din Harghita, dar la nivel macro sau la oraș e exact la fel. Aceleași relații cu familia, cu autoritatea, cu biserica, cu alcoolul, cu „problema maghiară” le simțim și trăim atât în familiile noaste extinse, cât și la locurile de muncă sau în relațiile cu societatea.

See Also

Atâta timp cât ești o ființă umană, este aproape imposibil să nu regăsești o bucațică din tine în aceste spectacole.

 

3 mesaje cu care publicul cred cã va rãmâne dupã vizionarea acestor spectacole

În primul rând sper ca după vizionare, publicul să își dorească să vină și în sala de spectacol. E cel mai important lucru.

Niște personaje aparent simple ne pot învăța lucruri extraordinar de complexe.

Oamenii evoluează sau decad prin relațiile cu cei din jurul lor.

 

3 moduri în care văd viitorul artei teatrale în România

Reformă. Reformă.Reformă.

Teatrul românesc este la un all time low, așa că este timpul perfect pentru a începe să schimbăm lucruri. Evident, pentru schimbări semnificative, începutul trebuie să fie legislativ.  

La capitolul cultură, România se află la cele mai mici grade de predictibilitate și stabilitate din UE și nu numai, așa că pare că vom gestiona crize mici și imediate fără nici o viziune de ansamblu sau măcar un plan pe câțiva ani. Raportat la arta teatrală, această situație se traduce prin umplerea golurilor din repertorii, proiecte puține și subfinanțate, exploatarea resursei umane, spectacole facile „de public”, dispariția proiectelor mari/multudisciplinare/coproducțiilor, disparitia/micșorarea unor festivaluri/întâlniri/colocvii de teatru, condiționarea deplasărilor teatrelor prin cerințele cât mai mici ale spectacolelor s.a.m.d.

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
1
In Love
1
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top