Now Reading
3 MOTIVE PENTRU DIALOG FESTIVALIER LA BRĂILA | SÂNZIANA STOICAN & IONUȚ VIȘAN: “Energia publicului, care umple sala la fiecare reprezentație a spectacolului O noapte furtunoasă, este foarte importantă pentru întreaga echipă.”

3 MOTIVE PENTRU DIALOG FESTIVALIER LA BRĂILA | SÂNZIANA STOICAN & IONUȚ VIȘAN: “Energia publicului, care umple sala la fiecare reprezentație a spectacolului O noapte furtunoasă, este foarte importantă pentru întreaga echipă.”

Ediția din acest an a Festivalului de Teatru și Arte Performative, organizat ca o tradiție de Teatrul Maria Filotti Brăila, care se apropie cu pași repezi, aduce la Brăila o reîntâlnire cu un teatru,  o regizoare și un actor foarte dragi publicului local.

Vorbim despre Ionuț Vișan, care face un rol de excepție într-unul din cele mai noi spectacole de la Teatrul Toma Caragiu din Ploiești. Ionuț joacă rolul lui Rică Venturiano, în spectacolul O noapte furtunoasă, celebra și delicioasa comedie scrisă de Ion Luca Caragiale, adaptare regizată de Sânziana Stoican, una dintre cele mai esențialiste femei regizor din industria de teatru din România.

Cu ei vă vedeți miercuri, 21 septembrie, la Casa Tineretului din Brăila, cu începere de la ora 18.00. Biletele se pot achiziționa de aici sau de la casa de bilete a teatrului brăilean. Cu Sânziana Stoican și  Ionuț Vișan ne revedem mediatic azi, în interviul dedicat spectacolului de la Teatrul Toma Caragiu, din cadrul FTAP Brăila 2022.  

 

3 elemente definitorii pentru spectacolul participant în acest an în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru şi Arte Performative de la Brăila

Sânziana StoicanO pușcă, un ziar și ‘‘puțin’’…rumeguș.

Ionuț Vișan – Clasic și modern totodată

Comedie cu ușoare note dramatice.

Caragiale

 

3 momente importante de care m-am/ne-am bucurat în culisele repetiţiilor pentru acest spectacol

Ionuț Vișan –  Toată perioada de repetiții a fost o bucurie. Știu că sună clișeic, dar, chiar așa a fost. Textul ăsta, arhi-cunoscut, este o bucurie. E plin de umor, e curat și toate personajele emană candoare, în ciuda nimicniciei lor. Am râs enorm la repetiții. N-a apărut nicio urmă de tensiune, cum mai apare ea, în prag de premieră.

Sânziana StoicanMulte momente în care ne bucuram că întreaga echipă a spectacolului a ieșit negativ la testele covid, că puteam să ne ținem repetițiile și în acea zi. Practic, am funcționat de la o zi la alta încercând să fim cât mai prezenți în fiecare moment, neștiind dacă planul pentru ziua următoare avea să fie cel imaginat de noi sau nu. Iar de foarte multe ori s-a dovedit a nu fi, așa că am fost nevoiți să ne adaptăm mereu. Acest fapt ne-a unit ca echipă și ne-a făcut să ne bucurăm de timpul petrecut împreună. La repetiții, momentele în care reușeam să ne debarasăm de toate preconcepțiile în ceea ce-l privește pe Caragiale și să-i redescoperim situațiile și personajele din text cu o vedere proaspătă. Ne-am întâlnit, astfel, cu puterea lui critică, cu ironia, dramatismul și umorul lui și am încercat cu toții (regizoral, scenografic și actoricesc) să cuprindem în spectacol toate aceste lucruri descoperite, care ne-au surprins și bucurat în timpul lucrului. Și, nu în ultimul rând, momentul în care restricțiile s-au ridicat și am putut să jucăm cu sala plină.  Energia publicului, care umple sala la fiecare reprezentație a acestui spectacol, este foarte importantă pentru întreaga echipă.  

 

3 motive pentru care eu, ca spectator, aş cumpăra bilet la acest spectacol

Sânziana StoicanÎn 1879, când a avut loc premiera spectacolului ’’O noapte furtunoasă’’ la Teatrul Național din București, Caragiale a fost huiduit pe scenă din cauza viziunii critice pe care o manifesta prin acest text. Azi Caragiale se studiază la școală. Cred că e foarte important să înțelegem că scrierile lui pentru teatru sunt o formă de revoltă rezultată în urma unei analize foarte lucide a societății în care trăia.  El a fost un rebel, iar opera sa e dovada acestei rebeliuni. Spectatorii tineri, și nu numai, au ocazia să-l descopere într-un spectacol proaspăt, esențializat, să-i descopere rebeliunea și viziunea despre lume. Cred că termenul de clasic nu se potrivește pentru Caragiale, pentru că spiritul rebel din piesele sale îl face contemporanul nostru și al generațiilor viitoare.  Actorii teatrului din Ploiești dau viață personajelor pline de contradicții ale Nopții furtunoase. Andi Vasluianu, Ioan Coman, Ionuț Vișan, Cristian Popa, Florentina Năstase, Anca Dumitra, Teodora Sandu, Andrei Radu și Ionuț Burlan formează echipa cu care eu și scenograful Valentin Vârlan am explorat lumea lui Caragiale. E o echipă de actori foarte bună, dedicată spectacolului, cu care sunt deja la a patra colaborare artistică și cred că nu trebuie ratată șansa de a o vedea. Totodată râsul e eliberator. Nu trebuie să uităm că Noaptea furtunoasă este o comedie. Pe mine mă bucură să merg la teatru și să mă întâlnesc cu umor de calitate, care îmi oferă o perspectivă relaxată dar cât mai aproape de adevăr asupra lumii înconjurătoare și asupra mea însămi. Așa că mi-aș cumpăra bilet la spectacol sperând să regăsesc în el un astfel umor.

Ionuț Vișan – Primul motiv, și probabil cel mai important este textul.  Al doilea motiv ar fi echipa de creație. Al treilea motiv.. ar trebui să și-l găsească fiecare spectator în parte. Nu știu.. poate ar  vrea să scape de cumpărăturile de miercuri seara.

 

Foto din spectacolul O noapte furtunoasă – regia Sânziana Stoican, Teatrul Toma Caragiu Ploiești

 

3 moduri în care privesc industria teatrală din prezent

Ionuț Vișan – “Industria” teatrală o privesc mai mereu din față. O mai privesc și din lateral-stânga câteodată, dar încerc să o privesc, mai mereu, direct din față 🙂

Sânziana StoicanDin păcate, suntem într-un moment dificil atât pe plan local, cât și mondial. Lipsa de fonduri pentru realizarea spectacolelor de teatru este tot mai acută. Lucrurile nu arată prea bine în viitorul apropiat. Va fi, probabil, o perioadă plină de provocări în care fiecare teatru va trebui să gândească strategii de supraviețuire prin care să nu își înstrăineze spectatorii. Cu toate acestea, nu cred că trebuie făcut nici un compromis în ceea ce privește calitatea. Cultura este de multe ori considerată, în țara noastră, un moft. Funcția ei ar trebui să fie, însă, una activă. Teatrul, atunci când atinge o anumită calitate, este esențial și folositor oricărei comunități și nicidecum doar o distracție de sâmbătă seara. Politicienii care iau decizii trebuie să se apropie mai mult de fenomenul teatral, să-i înțeleagă mecanismele interioare de funcționare  și astfel să conștientizeze că el este esențial pentru o dezvoltare armonioasă a membrilor oricărei comunități. Dar asta, cu mici excepții, nu se prea întâmplă.  Această atitudine față de cultură pornește de la cel mai înalt nivel iar repercursiunile ei afectează și ‘’industria’’ teatrală și se văd mai apoi în toate mediile sociale. Și vor continua să se vadă, tot mai acut, în viitor, dacă o schimbare de atitudine nu are loc.

 

3 lucruri ce aduce cu sine un festival teatral în contemporan

Sânziana Stoican – Calitatea spectacolelor selecționate, tematica lor, care ar trebui să fie racordată la realitatea contemporană, spectatori curioși și deschiși spre noi abordări ale ideii de spectacol de teatru

See Also

Ionuț Vișan – Un festival de teatru e mereu un motiv de sărbătoare. E locul în care afli cel fel de teatru se mai face și prin alte părți. Un loc în care mai scapi puțin de Netflix și de toate serialele lui mișto.

 

3 motive pentru care la Brăila e mişto

Sânziana Stoican Am petrecut mai multe luni în Brăila lucrând spectacolele ’’Casa’’ și ’’Prințul nefericit’’ la Teatrul Maria Filotti. Eram în pregătire cu un al treilea spectacol, un proiect important, dar chiar înainte de începerea repetițiilor teatrele s-au închis din cauza pandemiei și proiectul n-a mai fost reluat.  Am amintiri foarte dragi din timpul repetițiilor cu actorii teatrului. O echipă frumoasă care îmi este dragă. Iar Brăila e un oraș aparte, cu un aer special, cu un vânt puternic iarna, care te trezește brusc dimineața când mergi la repetiții și un soare blând vara, în serile când bei o bere după o zi plină în teatru. Și are și spectatori foarte pasionați, atenți și deschiși.

Ionuț Vișan – Nu știu să zic de ce e mișto Brăila, dar Brăila este foarte mișto. Poate pentru că  incă mai poți mirosi orașul care a fost cândva. Poate din cauza Dunării. Poate aerul.. nu știu. Cert e că mi-e tare dor de Brăila, n-am mai călcat pe acolo de vreo 3 ani.

 

3 aşteptări de la mine, de la public şi de la colegii mei pe parcursul Festivalului de Teatru de la Brăila

Sânziana StoicanÎncerc să nu-mi fac așteptări. Știrbesc din farmecul și surpriza  momentului. Știu doar că  cererea pentru bilete a fost mare și de aceea vom juca într-o sală mai mare ca dimensiuni decât cea a teatrului din Ploiești și odată ajunși la Brăila va trebui să facem o adaptare a spectacolului pentru această sală.

Ionuț Vișan – Sper să placă spectacolul, asta referitor la public. Colegii mei sper să fie în forma lor maximă. Cât despre mine.. nu mai am așteptări..:)

 

3 obiective de atins o dată cu începerea noii stagiuni post festival

Ionuț Vișan – Eu am început pe 25 august. N-am obiective foarte mărețe.. Atâta doar că mi-aș dori să reușesc să duc la bun sfârșit proiectele în derulare.

Sânziana Stoican Nici cu obiectivele nu prea fac pereche bună. În principiu, iau fiecare lucru pe rând. Obiectivele  prea îndepărtate îmi dau senzația de ceva fix, nenatural. Prefer să abordez viața mai spontan. Deocamdată mă concentrez pe spectacolul pe care îl repet acum și care va avea premiera la finalul lui octombrie, în București. Îmi captează toată atenția și cred că acest lucru e un semn bun.

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top
Decoration sticker
Decoration sticker
Decoration sticker