Now Reading
FNT 2022 | PETRU HADÂRCĂ: “Spectacolul Capcana nu oferă răspunsuri, ci este un semnal de alarmă față de situația politică actuală.”

FNT 2022 | PETRU HADÂRCĂ: “Spectacolul Capcana nu oferă răspunsuri, ci este un semnal de alarmă față de situația politică actuală.”

Director al Teatrului Național Mihai Eminescu din Chișinău și regizor al unor spectacole de impact și de succes peste Prut, Petru Hadârcă este prezent în acest an în cadrul Festivalului Național de Teatru ediția 32 cu spectacolul Capcana după „Fuga” de Mihail Bulgakov – scenariul, regia și ilustrația muzicală Petru Hadârcă.

Spectacolul abordează subiecte precum războiul, setea de putere a liderilor politici, dar și dramele pe care le trăiesc cei care fug din calea războiului și despre visul unic de a trăi în liniște, și se va juca marți, 8 noiembrie, ora 19.00,  în Sala Mare a Teatrului Național București. Bilete aici

Aflăm azi povestea spectacolului, teatrului și a omului de artă de origine moldoveană Petru Hadârcă, într-un nou interviu din seria celor dedicate FNT 2022 de Daily Magazine.

 

3 elemente ce asigură trăinicia teatrului indiferent de vremuri

  • Comunicarea prin joc și prin cuvânt.
  • Emoția transmisă.
  • Plăcerea de a trăi și consuma artă.

Deci sunt mai mult de trei: comunicare, joc, cuvânt, emoție, plăcere.

 

3 moduri în care pot descrie teatrul românesc, în genere

  • Teatrul românesc este opera, este produsul fericit al întâlnirii elementelor originare populare cu cele ale formelor culte de tradiție europeană. Teatrul românesc își trage rădăcinile din plăcerea și bucuria jocurilor tradiționale populare care aveau și o funcție puternică de socializare prin joc în comunitate (Paparuda, Plugușorul, Colindul, Capra, Malanca, Ursul, Irozii etc., din ritualurile de la nunți și botezuri) topite, asimilate, integrate, îmbinate, armonizate, sincronizate etc. (conștient sau la nivel de inconștient) cu marile tradiții  ale teatrului european (de la antichitate până în zilele noastre) cu toate formele și elementele sale de manifestare – la nivel de repertoriu, artă  teatrală, spații și locuri de joc,  tendințe interpretative și conceptuale, mișcări și fenomene estetice, inclusiv structuri administrative etc. 
  • Teatrul românesc a fost un spațiu al rezistenței spiritului liber și al identității etnice și culturale. În perioada dictaturii și în România, și în Republica Moldova teatrul a fost un spațiu al rezistenței și al coagulării unor forme – uneori latente, alteori directe – de libertate a gândirii și creației. Iar în Republica Moldova (în condițiile în care limba oficială era cea rusă, la televiziune limba română era limitată ca timpi de emisie) teatrul românesc a fost unul din puținele spații publice unde s-a păstrat, s-a afirmat și cultivat limba română literară, a fost un loc unic al cultivării identității etnice și culturale.
  • Cred că astăzi teatrul românesc este unul din cele mai interesante și prolifice domenii de activitate și de artă, este bogat și divers în manifestările sale. Cred că sunt evidente beneficiile și rezultatele integrării în Comunitatea Statelor Europene care a stimulat creșterea economică, bunăstarea populației. Libertatea de creație, conectată la un mediu economic și social în creștere, afirmarea unor generații noi de artiști și de publicuri

 

3 noutăți aduse pe scena FNT 2022 de teatrul nostru

  • Spectacolul „Capcana” după „Fuga” de Mihail Bulgakov este o reacție prin artă la războiul declanșat de Federația Rusă în Ucraina.
  • Venim cu un concept nou, am încercat o nouă interpretare a piesei cu alte accente și un final refăcut. Este o propunere de discuție despre cultura rusă, este un îndemn la analiză și autoanaliză a felului în care am perceput și asimilat-o și mai ales, de a recunoaște elementele de gândire imperială.
  • Este un scenariu original.

3 elemente ce pot descrie spectacolul invitat în FNT 2022

  • Subiectul/acțiunea se desfășoară pe două planuri, îmbinând ficțiunea și documentul biografic. Planul ficțiunii e propus de Mihail Bulgakov în piesa „Fuga” în care „scenele” dramaturgice sunt înlocuite cu „visuri”, exprimând astfel neputința de a explica rezonabil realitatea de coșmar în care s-au pomenit oamenii în timpul revoluției și războiului civil declanșat pentru instaurarea regimului bolșevic-comunist cu un secol în urmă. Al doilea plan este cel al unor scene din biografia autorului. Mihail Bulgakov a fost scriitorul prins nu doar într-o „capcană fizică, geografică”, dar și în una mentală și nu doar el. El este unul dintre artiștii, intelectualii, savanții, care inițial au aderat la ideile revoluționare și s-au lăsat seduși de mirajul unui eldorado bolșevic. În timp ce Panait Istrati sau Andre Gide, fiind în Europa, au avut posibilitatea să-și exprime public dezamăgirea, dezacordul cu modelul de viață impus de regimul de la Kremlin, intelectualii care au rămas ori s-au întors în imperiul sovietic au plătit acest pas cu viața: Osip Mandelștam, Marina Țvetaeva că să amintesc doar două nume.
  • Actul I este mai lung și mai lent (1 oră 20 min), actul II este mai scurt (mai puțin de o oră) mai colorat, are umor și e dinamic.
  • Spectacolul nu oferă răspunsuri, ci este un semnal de alarmă. Se pare că și noi, inconștient sau nu, am fost prinși în niște scheme de gândire, pe care le-am și perpetuat. Nu vrem să fim prinși într-o altă capcană fără de ieșire.

 

3 puncte de liant între generaţii/expresii artistice de-a lungul istoriei.

  • Limba română. Anticipez reacția unor cititori la acest răspuns: „Iarăși basarabenii cu patetismul și exagerările lor!” și totuși, insist asupra acestui liant-coloană vertebrală – pentru teatrul dramatic limba, cuvântul rămân esențiale, prin ele se cultivă capacitatea de a gândi și a  reflecta critic și independent, se cultivă inteligența emoțională, toate celelalte – culoare, lumini, gesturi, mișcare, muzică, video, sunete, etc. –  sunt o corolă bogată, frumoasă, seducătoare, dar vital în teatrul dramatic rămâne cuvântul.
  • Jocul și efectele sale terapeutice. Jocul în doi, în trei, etc, jocul împreună de-a iubirea, de-a frații, de-a mama și tata, de-a vânătoarea, de-a râsul, de-a plânsul, etc… Bucuria și plăcerea comunicării prin joc.
  • Necesitatea umană de a trăi, de a împărți și împărtăși împreună cu altul sentimente și povești: a te ține de mână, a tăcea împreună cu altul, a asculta cum respiră omul drag, a spune și a asculta povestea omului de alături care este ca tine sau dimpotrivă este atât de diferit de tine, etc

 

See Also

3 mesaje cu care mi-ar plăcea ca publicul să rãmână dupã vizionarea spectacolului Capcana

  • Războaiele și regimurile autoritare sunt niște monștri care își au începutul și se afirmă pas cu pas prin tăcerea, pasivitatea și încuviințarea oamenilor mulți, inclusiv a oamenilor de artă, care cedează treptat și chiar le cultivă, iar când monstrul devine imens și începe să devoreze totul în jur, e prea târziu.
  • Matricea gândirii imperiale în spațiul Federației Ruse a regenerat, s-a reformatat în alte expresii și formule în timpul sovietic și a fost cultivată și perpetuată inclusiv prin intermediul culturii și literaturii ruse.
  • Și iubirea (sau mai ales iubirea, de fapt cuvântul iubire) poate fi transformată în instrument de manipulare și dominare, de hărțuire. Uneori e greu să distingi iubirea adevărată, profundă de simulacrele ei. Și totuși, probabil iubirea, iubirea cea adevărată este poate singura salvatoare într-o lume care se prăbușește.

 

 

3 moduri în care văd viitorul artei teatrale în România

Libertate, diversitate, potențial economic de creație și de consum.

  • Libertate de gândire, de creație, de opțiuni estetice, manageriale, instituționale, de resurse umane și financiare, de locație, de publicuri.
  • Diversitatea estetică, de organizare și de funcționare, de surse de finanțare, de public-uri țintă, de proiecte, etc.

Arta teatrală se poate dezvolta într-un mediu prosper, în care există resurse financiare și umane de creație și în care există un potențial economic din partea public-urilor de a plăti pentru plăcerea de a consuma artă teatrală

 

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top
Decoration sticker
Decoration sticker
Decoration sticker