Now Reading
DIALOG ÎN FNT | KATALIN BEREKMERI : “Textul scenic al lui Radu Afrim în Ierbar este extrem de deosebit: liric și filozofic.”

DIALOG ÎN FNT | KATALIN BEREKMERI : “Textul scenic al lui Radu Afrim în Ierbar este extrem de deosebit: liric și filozofic.”

Distins la Gala Premiilor UNITER 2023 cu Premiul pentru Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută , “Ierbar” – Teatrul Național Târgu Mureș, în regia lui Radu Afrim, va fi prezent în cadrul Festivalului Național de Teatru din acest an luni, 23 octombrie, ora 20.00, Sala Ion Caramitru – Teatrul Național „I.L. Caragiale” din București.

O meditaţie poetică despre viaţă, având ca sursă de inspiraţie poezia însăşi, dar şi natura, spectacolul IERBAR prezintă o perspectivă inedită – filtrată prin sensibilitatea artistică inconfundabilă a lui Radu Afrim – asupra trecerii timpului într-un cadru în care coexistă cupluri tinere, cupluri de vârstă medie, dar şi cupluri în vârstă

Dialog în FNT 2023 o prezintă azi pe protagonista acestui spectacol, Katalin Berekmeri. 

Biletele pot fi achiziționate de aici.

 

Ce elemente consideri că asigură trăinicia teatrului indiferent de vremuri?

Prezența fizică a spectatorului și a actorului, în același spațiu. Mai ales după perioada de pandemie, acesta este un aspect fundamental a artei pe care o numim teatru. Prezența, gândul creat în prezent, sentimentele generate de gând (în actor și în spectator), palpabilitatea și perceptibilitatea lor „apropiată de corp” îmi oferă unicitatea teatrului, precum și felul de abordare pe scenă a unei probleme, teme, situații care indică identitatea dintre noi. Această generalitate poate fi realizată doar prin prezentarea unicității absolute, cu acea onestitate neiertătoare care nu lasă loc tăcerii sau evitării confruntărilor și a recunoaṣterii.

 

Cum ai putea descrie teatrul românesc, în genere, în contemporan?

Mă abțin să generalizez, bineînțeles că pe paleta teatrală există și ce consider valoros și ce consider mai puțin valoros, dar uneori este suficient dacă un spectacol poate deveni măcar o încercare valabilă. Mi-ar plăcea să văd mult mai mult teatru și, totuși, este adevărat că asist intenționat la spectacole sau citesc texte, de fapt îmi filtrez opțiunile chiar înainte de confruntare. Cred că teatrul ar trebui să reflecte asupra propriilor noastre vieți, fără violență, aroganță intelectuală sau actualizare dură. Trebuie să se concentreze asupra zilei de azi, pentru că trăim în asta, nu există nimic altceva pentru noi. De fapt, este și mai exact să spun că teatrul ar trebui să se concentreze asupra ființelor noastre, acelora care întâmplător trăim în lumea zilei de azi. Dacă un spectacol nu abordează tematic problemele și preocupările mele, nu poate să ajungă la mine, asta în cazul spectatorului. În cazul creatorului, acesta este obligat să caute și chiar să găsească o problemă care să-l intereseze în spectacolul la care lucrează. Fie că suntem creatori, fie că suntem spectatori în teatru, nu ne entuziasmează ceea ce nu ne poate entuziasma. Teatrul românesc contemporan, oricum l-ați cataloga, mi-a asigurat clar dezvoltarea profesională. Sunt o actriță maghiară din Transilvania, care se definește ca aparținătoare ale ambelor culturi, care s-a format în același timp prin influențele culturii, precum și în apropierea profesioniștilor teatrali români și maghiari. Cred cu siguranță că în ceea ce privește dezvoltarea mea profesională, în special și într-adevăr într-o proporție copleșitore, am de muțumit teatrului românesc, practicanților acestuia, acceptării și recunoașterii venite din partea breslei acesteia. Dintre cele două limbaje ale jocului actoricesc, cel român mi-a întărit instinctul scenic, registrul de dincolo de cuvinte, iar școala maghiară poate a preferat mai mult abordarea rațională, construcția mai cerebrală, mai planificată a activității profesionale. Cultura maghiară a jocului actoricesc poate să te antreneze în planificarea tensiunii și dozarea energiei pe scenă, cea română în jocul relaxat și activarea ludicului. Ambele sunt importante, dar mi-e clar că aș fi o altă persoană astăzi dacă nu aș fi beneficiat de darurile teatrului românesc.

 

Foto din spectacolul Ierbar – Teatrul Naţional Târgu Mureş – credit foto Cristina Gânj

 

Ce noutăți aduce Teatrul Naţional Târgu Mureş pe scena FNT 2023 și cum poţi descrie spectacolul în care vă putem vedea jucând, Ierbar?

Spectacolul Ierbar creează o lume aparte. Textul scenic al lui Radu Afrim este extrem de deosebit: liric și filozofic. Poeziile Simonei Popescu sunt integrate absolut organic în textul scenic care stă la baza spectacolului. Textul nu conține prea multe posibilități de a acționa în scenă, multă intrigă, conflict și răsturnări uriașe de situație, elemente care se regăsesc de obicei într-un text dramatic. Râzând, le-am recomandat spectacolul prietenilor mei, spunându-le că va exista o scenă de sex a unui cuplu de vârstă mijlocie, un cuplu mai tânăr va avea doar o slabă încercare de a face același lucru, iar în timpul spectacolului vom mai îngropa o pisică și cam asta e. Lăsând gluma la o parte, în absența acțiunii, totuși, spectatorul poate să-și amintească multe despre specificul etapelor vieții și a trecerii în absență. Pe scenă sunt personaje tinere, de vârstă mijlocie și bătrâni, fiecare cu propriile probleme și soluții, care sunt inevitabile dacă supraviețuiești. Puterea spectacolului, pe lângă text, constă în imaginile și în lumea aparte pe care le creează. Prin realizarea unei atmosfere deosebite, amprenta lui Radu Afrim este prezentă, cu siguranță, și în acest spectacol.

 

Cât de challenging a fost să lucrezi cu un regizor cu greutate precum Radu Afrim şi ce poţi spune că ai învăţat de la el?

Ierbar a fost al șaselea spectacol la care am lucrat cu Radu Afrim. De atunci, am reușit să punem cap la cap și al șaptelea spectacol împreună, Sensul vieții Emmei, la Compania Tompa Miklós din Târgu Mureș, trupa mea. Am făcut șase spectacole cu Radu la trupa maghiară, și un spectacol, Ierbar, la trupa română. Sunt aproape zece ani din viața amândurora. Mult, și înseamnă chiar mai mult din viața noastră profesională, care e și mai scurtă. În timpul repetițiilor la Ierbar mi-am dat seama că dintre toți regizorii, cel mai mult am lucrat cu Radu Afrim. E puțin zis că m-a format ca actriță, pentru că a fost, într-adevăr, mai mult decât atât. De fapt, cu ajutorul lui am învățat să gândesc și să construiesc pe scenă. În spectacolele lui nu-mi limitez jocul. Din punctul meu de vedere, cred că există o compatibilitate profesională sigură între noi, în care nu trebuie să caut accidental. De fapt, pot fi alături de el în mod pozitiv-neglijent în timp ce joc, ceea ce îmi oferă o libertate uriașă. Deseori, știu care va fi următoarea lui propoziție într-o anumită situație, despre ce va glumi sau pentru ce va lupta serios. Și de multe ori mă amuză. Da, dacă nu l-aș fi întâlnit, nu mi-ai fi cerut acest interviu, cam atât de simplu e.

 

Foto din spectacolul Ierbar – Teatrul Naţional Târgu Mureş – credit foto Cristina Gânj

 

Cu ce mesaje ţi-ar plăcea să rămână spectatorul după vizionarea spectacolului Ierbar?

Că viața e frumoasă și amuzantă, nici măcar moartea nu e atât de gravă, pentru că e doar un singur momențel din circuitul naturii…

 

See Also

Tema din acest an a FNT este Laboratoarele sensibilului. Consideri că mai există sensibilitate, umanitate în contemporan şi cum ne putem resensibiliza?

Cred profund în umanitate, sensibilitate și empatie. Întâlnesc acest fenomen pas cu pas în lume. Bineînțeles, întâlnesc și alte reacții, dar într-un procent infim și de obicei îmi dau seama din ce fel de teamă și motivație pot să vină. Dacă nu pot ajuta situația sau persoana, plec. Sunt sigură că eu trebuie să întâmpin cu sensibilitate răspunsurile celorlalți. Trebuie să ofer cu insistență ceea ce vreau să primesc și va veni. În încercările mele de până acum, această modalitate a funcționat; dacă crezi că „între timpuri” am luat-o razna, să mă anunți! În mod conștient trăiesc în funcție de dorința de a dărui sau de căutarea oportunităților de a da celorlalți, pentru că pur și simplu îmi oferă o senzație de bine. Nu pot schimba mare lucru în lume, pentru că, din fericire, sunt neînsemnată, deci pot lucra doar cu mine. Întotdeauna există ceva de schimbat și de îmbunătățit.

 

Foto din spectacolul Ierbar – Teatrul Naţional Târgu Mureş – credit foto Cristina Gânj

 

De ce ai cumpăra bilet la spectacolul Ierbar, ca simplu spectator?

Este regizat de Radu Afrim și e păcat să-l ratezi.

 

Vorbind despre viitor, și încheind acest interviu în această idee, cum ţi-ai dori să arate viitorul teatral şi, de ce nu, al festivalurilor de teatru, în România?

Întâlnirea este importantă, să avem prilejul să fim împreună și să încercăm să rămânem curioși unul față de celălalt, să vrem să ne privim și să ne ascultăm, să vrem să aflăm răspunsuri și de la ceilalți. Asta este ceea ce îmi doresc pentru noi, și ca spectatori și ca profesioniști. Restul se întâmplă de la sine.

 

Cover photo credit – Sandor Bereczky

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top