Now Reading
DIALOG ÎN FNT | ADA GALEȘ : “Pentru mine și ca actriță dar și ca femeie, e foarte important să mă simt reprezentată pe scenă.”

DIALOG ÎN FNT | ADA GALEȘ : “Pentru mine și ca actriță dar și ca femeie, e foarte important să mă simt reprezentată pe scenă.”

Exil – spectacolul de succes prezentat de Teatrul Național București, în regia Alexandrei Badea, nu putea lipsi din cadrul selecției Festivalului Național de Teatru – ediția 33 din acest an, unde, păstrând tradiția, Daily Magazine este, din nou, Partener Media.

Exil – scris și regizat de Alexandra Badea, într-o cronologie non-liniară, prezintă imaginea unei familii alcătuite din trei generații, rememorând- fragment cu fragment- experiențele care i-au marcat existența: comunismul, post-comunismul şi, mai ales, exilul. Evenimentele relatate sunt un pretext pentru a cugeta asupra unor subiecte dintre cele mai diverse, precum căutarea identității, istoria, adaptarea, vina. Personajele Alexandrei Badea, indiferent că sunt stabilite în Franța sau rămase în țară, descoperă în ele o neliniște ascunsă, bănuiala unei trădări în trecutul familiei, caută punctul de unde a pornit totul și încep de aici o cale de înțelegere și reconstruire a unei noi vieți.

Spectacolul se va juca în FNT duminică, 22 octombrie, în Sala Ion Caramitru a TNB, cu începere de la ora 20.30. Daily Magazine o prezintă azi în cadrul Dialogurilor în FNT pe Ada Galeș, renumita și talentata actriță de teatru/film pe care o stimăm, respectăm și ne e dragă de ceva vreme, care dă viață personajului principal din acest spectacol, Ema. 

 

Ce elemente consideri că asigură trăinicia teatrului indiferent de vremuri?

Teatrul are capacitatea de a se conecta real cu mentalul și emoționalul oamenilor. Are capacitatea de a vorbi în același timp despre lucrurile pe care nu știm să le numim, despre cele pe care le trăim în fiecare zi și despre cele pe care doar le visăm sau intuim. Cred că este necesar, ca și creatori, să ne întrebăm dacă un spectacol se adresează și ține cont de momentul (cultural, social, politic, economic) în care se află oamenii care vin să îl vadă. Așa are toate șansele să fie „trainic” prin adevărul pe care îl căutăm de fapt ca si creatori în iluzia cu care lucrăm. 

 

Cum ai putea descrie teatrul românesc, în genere, în contemporan?

Nu știu dacă îmi permit de fapt să fac asta, să-l descriu în genere. Uneori am senzația că nu se leagă și că nu există un mecanism de suport între creatori, care indiferent de preferințele estetice să aibă unde să discute și să se inspire unii de la alții, să se susțină unii pe alții.

 

Ce noutăți aduce TNB pe scena FNT 2023 și cum poţi descrie spectacolul în care vă putem vedea jucând, Exil?

Exil este un spectacol care povestește prin istoria unei familii trauma plecărilor masive din țară din ultimii 30 de ani, dar și impactul sistemului comunist, al relațiilor familiale disfuncționale și a încercării cu care suntem datori fiecare: să facem pace cu noi și trecutul nostru.

Urmărește destinul femeilor unei familii din anii 70 până în prezent și mi se pare foarte important că există reperele astea de personaje feminine care sunt în prim plan. Pentru mine și ca actriță dar și ca femeie, e foarte important să mă simt reprezentată pe scenă.

 

 

Ce a fost cel mai challenging privind rolul tău din acest spectacol şi cum ai reuşit să depăşeşti provocarea?

Sunt mândră de mine că reușesc că filmez tot spectacolul live, să fac imaginea să fie clară și să îi văd din cea mai bună poziție pe colegii mei alături de care sunt onorată să joc pentru că fac niște roluri foarte bune. De fiecare dată înainte de spectacol repetăm și verific împreună cu echipa tehnică a teatrului că este totul în regulă.

Am repetat mult cu camera, am setat cadre și am încercat să devină un personaj în sine imagina transmisă. Împreună cu Alexandra Badea (regizoarea si dramaturga spectacolului) ne-am dorit ca spectatorii să fie cât mai aproape de emoțiile și subtilitățile actorilor și în același timp să îi provoace să se vulnerabilizeze și ei.

 

Cu ce mesaje ţi-ar plăcea să rămână spectatorul după vizionarea spectacolului Exil?

Pentru mine este un spectacol care vorbește despre speranță și despre iertare, poate și prezenta dezamăgire sau relație ambivalentă cu România pe care o avem mulți.

O să vă las câteva din replicile mele preferate (să îmi scrieți după ce vedeți spectacolul cine le zice si când):

„ne forțăm să ne adaptăm prea ușor”

„fugim de tot ce nu putem controla, fugim fără să ne dăm seama”

See Also

„ar fi prea ușor să dau vina pe alții pentru neputința mea”

 

 

Tema din acest an a FNT este Laboratoarele sensibilului. Consideri că mai există sensibilitate, umanitate în contemporan şi cum ne putem resensibiliza?

Absolut. Consider că e ceva ce nu putem pierde, sensibilitatea. Putem ascunde, sigur si facem asta în anii ăștia din ce în ce mai mult, dar resensibilizarea se poate, e o deprindere care se dezvoltă, ca și creativitatea. Cred că se poate întâmpla când ne oprim, când ne îndoim, când ne uităm la celălalt cu empatie, când ne căutăm și în ceilalți nu doar în noi. Individualismul e minunat, atât timp cât nu duce la superficialitate și la însingurare și are justă măsură. Sensibilitatea vine din iubire, dintr-o pasiune pentru ceva ce nu suntem noi, dar pornește din noi.

 

De ce ai cumpăra bilet la spectacolul Exil, ca simplu spectator?

Că e despre mine. Despre țara, familia, relațiile, speranțele, fricile și amintirile mele.

 

Vorbind despre viitor, și încheind acest interviu în această idee, cum ţi-ai dori să arate viitorul teatral şi, de ce nu, al festivalurilor de teatru, în România?

Contemporan, empatic, inclusiv, feminist, îndrăzneț si evident, sensibil.

 

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top