Now Reading
EXCLUSIV | VISUL – De vorbă cu Cătălin Saizescu : “Pe lângă faptul că povestea „Visului” este inspirată din realitate, ea conține o supratemă legată de puterea artei de a schimba omul.”

EXCLUSIV | VISUL – De vorbă cu Cătălin Saizescu : “Pe lângă faptul că povestea „Visului” este inspirată din realitate, ea conține o supratemă legată de puterea artei de a schimba omul.”

Din 12 decembrie, publicul din România se va putea bucura, în cinematografele din toată țara, de premiera celui mai așteptat film românesc la final de an, un film cu care suntem deopotrivă bucuroși, dar și mândri să ne alăturăm în calitate de parteneri media.

Dezvăluind o parte din culisele vieții de actor, filmul VISUL este o comedie regizată de Cătălin Saizescu, după un scenariu semnat de Gabriel Gheorghe. Produs de Nerv Film și distribuit de Bold Film Studio, lungmetrajul este o comedie inspirată de fapte reale, al cărei protagonist, un actor de provincie aflat în impas, ajunge să lucreze cu câțiva deținuți pentru un spectacol de teatru, iar în timp ce visele lor par să se apropie mai mult de îndeplinire, visul său e din ce în ce mai departe.

Stăm de vorbă azi, în primul interviu dedicat de Daily Magazine acestei noi super-producții românești, cu regizorul Cătălin Saizescu. Deopotrivă actor și producător de film, Cătălin Saizescu este cunoscut pentru regia altor producții românești de succes precum Milionari de weekend și Scurtcircuit.

 

Bună ziua, stimate dle regizor Cătălin Saizescu! Bun venit la noi! Mulţumim pentru acest interviu. Începând, evident, cu începuturile, cum a fost iniţierea dvs în cinematografie? Ce v-a atras încă de la început spre această artă?

Am avut șansa de a de a deschide ochii într-o familie de artiști. Mama, profesoară de vioară iar tata regizor de film… celebru, prolific și îndrăgit de public mai ales pentru faptul că majoritatea filmelor sale erau comedii.  De mic hălăduiam în voie pe platourile de filmare de la Buftea iar tata mi-a creat câte o apariție în mai toate filmele așa că la fiecare producție petreceam destul de mult timp cu echipa. Mă fascina faptul că toți acei oameni încercau să-i îndeplinească „visul” regizorului, ascultându-i întru totul indicațiile.  De aici mai departe am luat și eu microbul și am început să “visez”. 

 

Filmul „Visul”, care din 12 decembrie va putea fi vizionat în cinematografele din toată ţara, porneşte de la o poveste complet reală. Cum aţi ales subiectul, de fapt, şi care sunt principalele mesaje transmise la nivel uman?

În 2018, după premiera de la Pitești a filmului meu „Scurtcircuit” m-am întâlnit cu talentatul actor și scenarist Gabriel Gheorghe și stând la un pahar de vorbă am început să fluturăm idei pentru un nou scenariu. Cea care mi-a trezit interesul a fost chiar întâmplarea lui reală când a fost trimis de la teatrul la care lucra să înființeze un club de teatru cu deținuții din penitenciarul local. L-am încurajat să scrie scenariul, iar la următorul concurs de proiecte al Centrului Național al Cinematografiei am câștigat finanțarea plasându-ne pe primul loc la tematica impusă: comedie. Pe lângă faptul că povestea „Visului” este inspirată din realitate, ea conține o supratemă legată de puterea artei de a schimba omul, iar pentru persoanele private de libertate șansa reeducării, a reabilitării și a reintegrării în societate înseamnă în primul rând o nouă șansă la viață.  Însă eroul filmului este Alex (Vlad Logigan), actor ocolit de succes, captiv în propria viață, dependent de jocurile pe calculator, într-o relație erodată și monotonă  cu Carmen, tot actriță, dar cu aspirații de reușită în carieră și care nu prididește să alerge de la un casting la altul pentru a se afirma. Odată cu Alex și Carmen vom dezvălui și o parte din culisele vieții de actor așa cum publicul nu este obișnuit să vadă. Visuri și vise, plecând de la Visul lui Shakespeare, trecând prin pușcărie și ajungând la Teatrul Odeon, parcursul protagoniștilor, traversat în cheie comică nu va lăsa indiferentă audiența pentru că finalul vine să răstoarne situația.

 

Filmul are o distribuţie de actori tineri, dar şi actori de ştate mari. V-aţi dorit un melanj şi un schimb de experienţă cu o astfel de distribuţie şi cât de selectiv a fost castingul? 

Castingul unui film este extrem de important. Cu o parte din actori am mai lucrat, cu alții a fost pentru prima oară. O mare parte din propunerile Georgianei Saizescu (partenera mea de viață) care pe lângă rolul “Carmen” l-a mai interpretat și pe cel de director de casting, s-au materializat completând distribuția. Este impetuos necesară chimia dintre personaje așa că am alocat destul de mult timp alegerii actorilor potriviți pentru rol. 

Am avut și două pariuri personale, în ideea de a opta pentru actori neprofesioniști, pe care zic eu că le-am câștigat. Unul este prea cunoscutul Serghei Niculescu Mizil care îl interpretează pe Fane Măreț (șeful deținuților) iar celălalt este regretatul Darius Crețan NOSFE, deținutul meloman.
Noi speram să fim alături cu toții și să împărtășim traseul filmului, pentru că întâlnirea cu Nosfe și zilele de filmare cu el au fost o binecuvântare pentru întreaga echipă. Dar… e mereu în gândurile noastre și sperăm că publicul îl va (re)descoperi și va trimite întreaga dragoste familiei și memoriei sale.

Paleta de actori vine la pachet cu vârsta personajelor iar notorietatea de asemenea deși sunt și excepții ce vin mai ales din serialele de televiziune. 

M-aș apuca acum să enumăr actorii talentați dar aș ocupa tot spațiul și sincer să fiu mi-e frică să nu scap vreunul pentru că toți sunt talentați. Doar de-aia i-am și ales… și mi-a părut rău și de alții pe care i-am văzut dar nu i-am luat, nu că n-ar fi talentați, ci pentru că există o imagine de ansamblu asupra distribuției pentru care, la un moment dat trebuie să optezi. M-am bucurat că deși n-am avut decât roluri mici să le propun au fost actori care au acceptat și au reușit să facă memorabile câteva personaje.

 

 

Consideraţi că filmul abordează şi problematica actorului din contemporan din România, implicit ipostazele omului de pe scenă vs omul din viaţa reală. Cum priviţi dvs actorul cu un ochi pragmatic în industria de azi de la noi? 

Filmul a fost scris de un actor, eu trăiesc în casă cu o actriță, mai nou cu trei (copiii noștri Maria și Matei tot pe drumul ăsta o apucă… e transmisibil microbul). Ce pot spune e că fiecare este diferit și fiecare își face viața în funcție de alegerile personale… 

Știu că se tot vehiculează ideea că nu mai sunt actorii de pe vremuri, dar cred că este total greșită. Felul interpretării s-a schimbat, este mai apropiat de realitate, finețea jocului actoricesc se șlefuiește perpetuu, trecerea de la cabotin la realist, de la teatru la film, de la actor neprofesionist la profesionist capătă amploare, iar industria filmului românesc începe să-și recâștige publicul.  Cu cât cineaștii se vor dedica publicului (chiar și în ideea de a-i educa gustul la nivel subliminal) cu atât publicul va reîncepe să dea gir industriei (venind la cinema și cumpărând bilet pentru o experiență unică, total diferită de ce-ți oferă platformele de streaming), iar actorii noștri vor avea posibilitatea să fie mult mai vizibili, într-un număr mai mare de filme, pentru că avem foarte mulți actori extrem de talentați ce merită o mai mare expunere.

 

Care a fost cel mai mare vis din cariera dvs despre care sunteţi bucuros că aţi reuşit să vi-l îndepliniţi şi la ce visaţi în continuare? 

Cel mai mare vis este fiecare film pe care-l fac și visez ca filmele mele să ajungă la cât mai mulți spectatori pentru că asta este menirea lor.  Momentan, ce să mai spun… Vizionați „Visul”!

 

 

Cum simţiţi că s-a schimbat industria cinematografică în ultimii ani? Care este trendul actual, îl urmaţi? 

Dacă ne referim la industria românească de film simt o revigorare pe un trend ascendent.  A fost o lungă perioadă marcată de lipsuri grave materiale, bugete la limita execuției (nu că acum n-ar mai fi), neajunsuri care au dat naștere unui curent important în cinematografia națională cu filme de referință la nivel internațional, adevărate capodopere inspirate sau chiar bazate pe “realitățile din teren” fapt ce a îndepărtat publicul autohton care tocmai căuta să evadeze prin film de mizeria ce-l înconjura.  

În 2004, cu debutul meu în film de lungmetraj “Milionari de weekend” (o parodie la filmele americane cu mașini decapotabile, o geantă cu bani și niște rakeți moldoveni) încercam o întoarcere către filmele de public după ce piața era invadată numai de filme de autor, filme de artă, greoaie, uneori neinteresante pentru publicul larg, preponderent drame. 

În timpurile acelea, vechea rețea de cinematografe comuniste era în continuă scădere, cinematografele private nu se dezvoltaseră încă și în ciuda faptului că filmul a creat o adevărată mișcare la momentul respectiv (fan club, cel mai piratat film etc) nu a reușit să adune mai mult de 10.000 de spectatori în cinema (bine, pe vremea aceea se fura ca-n codru la casa de bilete…).

See Also

De câțiva ani pare că roata se întoarce. În ciuda faptului că startul a fost dat de oameni din alte industrii, infuenceri, amatori care au simțit potențialul și au început să producă și să distribuie filme de comedie, văd un reviriment al cineaștilor români care reîncep să pună preț pe public astfel că producțiile încep să fie din ce în ce mai apreciate. Și asta nu poate face decât bine industriei de film din România. 

Am vrut să fac din „Visul” un film de public, o comedie care să te poarte atât prin Shakespeare cât și prin penitenciar. Ce poate fi mai haios decât să lași niște băieți duri, „neprofesioniști” să joace rolurile meșterilor din „Visul unei nopți de vară” pe scena teatrului Odeon în cadrul festivalului de teatru de penitenciar „Descătușare prin cultură”?

 

La TIFF ne-am putut bucura anul acesta de premiera filmului Visul. Cum priviţi suportul real acordat de festivalurile de profil producţiilor cinematografice din România? 

M-am bucurat de proiecția de la Cluj și mai ales de interesul suscitat de film atât în rândul profesioniștilor cât și al cinefililor și al publicului general. M-am bucurat să văd spectatori de toate vârstele și la Cluj în sala cinematografului Florin Piersic și la Oradea, în Piața Unirii, iar ambele proiecții au fost foarte bine primite, iar noi cei prezenți din echipă, ne-am emoționat enorm. 

Cred cu tărie că dacă noi românii nu ne promovăm producțiile nu vom avea nicio șansă să ajungem la un grad de consum al producției internă precum o fac polonezii, ca să dau un exemplu din estul Europei.

 

Ce aţi simţit că v-a oferit personal şi profesional industria în tot acest răstimp? Care consideraţi că este menirea unui regizor în societatea de azi?

Sunt un mare admirator al lui Chaplin pe care îl consider cineastul total. El reușea să distreze o mare parte din public dar și să transmită mesaje importante prin creațiile proprii. Cred în forța artei cinematografice de a educa și de a influența publicul în mod pozitiv și de aceea simt că avem o responsabilitate mare față de publicul spectator în a-l emancipa sau, după caz, în a-i hrăni interesul pentru probleme ce se pot rezolva printr-o conștientizare de masă a anumitor disfuncții în societate. Cred că a venit vremea să schimbăm macazul, să încetăm în a ne lamenta și doar a arăta cu degetul problemele din societatea noastră, să nu ne mai punem cenușă singuri în cap, ci să încercăm, fiecare să schimbăm puțin optica, să conlucrăm pentru un interes comun, pentru un mai bine comun.

 

Într-o societate în completă şi permanentă schimbare, cum este Cătălin Saizescu, omul din spatele camerei?

Încerc să mă adaptez la nou și să fiu în pas cu vremurile dar în același timp încerc să-mi păstrez liniștea interioară și să visez în continuare.

 

Ce mesaj transmite Cătălin Saizescu fiecărui spectator ce va veni să vizioneze filmul „Visul” în cinema?

Nu aștepta să-ți vină filmul acasă, fiindcă vei rata o experiență inegalabilă în cinema!
Și nu uita să-ți închizi telefonul în timpul proiecției!

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top