Now Reading
Noua expoziție din cadrul Met Gala 2024, Sleeping Beauties: Reawakening Fashion, își propune să fie o experiență multi-senzorială

Noua expoziție din cadrul Met Gala 2024, Sleeping Beauties: Reawakening Fashion, își propune să fie o experiență multi-senzorială

Andrew Bolton, creierul curatorial din spatele expozițiilor de modă de succes de la Institutul Costume al Muzeului Metropolitan de Artă, face ca moda să treacă în acest an de standarde. Cel mai nou spectacol al său, care va fi lansat de Gala Met luna viitoare, încearcă să ofere o experiență multi-senzorială, care să implice nu doar  văzul, ci și mirosul, auzul – și chiar vârful degetelor, ceea ce în mod tradițional nu este posibil într-un muzeu.

Deschisă publicului începând cu 10 mai, expoziția „Sleeping Beauties: Reawakening Fashion” prezintă 250 de articole care sunt reînviate din vasta arhivă a institutului, unele într-o stare de uzură atât de delicată încât nu pot fi prezentate pe un manechin sau într-o defilare. Aceste haine vor fi prezentate în sicrie de sticlă – da, ca însăși Frumoasa Adormită.

Ca întotdeauna, invitații celebrități de la gala din 6 mai, care anul acesta este găzduită de Zendaya, Jennifer Lopez, Bad Bunny și Chris Hemsworth, vor avea parte de prima vizualizare a expoziției. Cu un cod vestimentar definit ca „Grădina timpului”, te poți aștepta la o mulțime de riff-uri creative, cu tematică de grădină. Dar va merge cineva atât de departe încât să poarte cu adevărat o grădină vie? Când a început să monteze expoziția la sfârșitul săptămânii trecute, Bolton a spus că există doar o astfel de haină în spectacol, o haină care a fost plantată cu ovăz, secară și iarbă de grâu.

Ținuta, concepută de Jonathan Anderson – LOEWE (sponsor al spectacolului), este în prezent „în creștere” chiar acum într-un cort din cadrul muzeului, cu propriul sistem de irigare. Va fi afișată in toata splendoarea ei verde în prima săptămână, dupa care va fi înlocuită cu o variantă, cultivată tot pentru spectacol, care s-a uscat. După cum spune muzeul, haina „va crește și va muri pe parcursul expoziției”.

Expoziția „Frumuseți adormite” va fi organizată în jurul temelor pământului, aerului și apei, dar și, spune Bolton, în jurul diferitelor simțuri. Galeria cu specific de grădină unde va fi expusă haina este una dintre cele patru zone dedicate mirosului. Acest lucru înseamnă că spectatorii vor putea experimenta mirosul parfumurilor legate de diverse articole de îmbrăcăminte. Dar nu înseamnă că o rochie florală, de exemplu, va fi însoțită de un parfum floral. Realitatea este mult mai complexă.

Ceea ce vă prezentăm cu adevărat este istoria olfactivă a îmbrăcămintei”, spune Bolton. „Și acesta este parfumul persoanei care l-a purtat, mirosurile naturale ale corpului, ce au fumat, ce au mâncat, unde au trăit.” Pentru aceste galerii, muzeul a lucrat cu „artistul mirosului – declară artistul  norvegian Sissel Tolaas, care a efectuat 57 de „lecturi moleculare” ale articolelor de îmbrăcăminte, toate pentru a crea mirosuri care vor pluti prin încăperi și vor spori legătura vizitatorului cu obiectele expuse.

Însă hainele creează și sunete. Mai ales dacă îmbrăcămintea este brodată, la fel ca o rochie faimoasă semnată de regretatul Alexander McQueen. Deoarece rochia originală ar fi prea fragilă pentru a înregistra acum sunetele pe care le scoate în mișcare, curatorii au făcut o copie și apoi au izolat și au înregistrat sunetul într-un cameră fără ecou, la Universitatea Binghamton. Efectul, spune Bolton, este „de a surprinde detaliile mișcărilor”. Același efect este obținut cu o îmbrăcăminte din tafta de mătase, care prezintă un sunet numit „scroop”, o combinație a cuvintelor „scrape” și „hoop”.

Știu că sună ca o trupă într-un garaj”, glumește Bolton, „dar este un sunet specific produs de mătase.” Poate fi dur sau soft, în funcție de finisajul mătăsii.

Și apoi există atingerea.

Este una dintre dificultățile muzeelor, faptul că nu poți atinge lucrurile”, spune curatorul. Expoziția își propune să schimbe și asta. Un exemplu: un corset iacobian brodat din secolul al XVII-lea. Nu, nu poți face față unui lucru atât de fragil. Dar cu ajutorul scanării 3D, curatorii au recreat broderia pe tapet. „Toată camera va fi acoperită cu acest tapet”, spune Bolton. „Puteți folosi mâinile pentru a simți formele și complexitatea broderiei.” Aceeași tehnică va fi folosită pentru a experimenta senzația unei rochii Dior.

See Also

Chiar și cu vechiul simț al văzului, expoziția își propune să îmbunătățească experiența de vizionare cu animații însoțitoare care prezintă detalii ale îmbrăcămintei pe care nu le puteți vedea cu ochiul liber – mai degrabă ca și cum ați privi printr-un microscop.

Pentru că, așa cum declară Bolton, este unul dintre cele mai ambițioase spectacole pe care Institutul de Costume le-a încercat, pentru care a parcurs întreaga arhivă a muzeului de 33.000 de articole de îmbrăcăminte și accesorii pentru a alege dintre ele 250 cele mai bune.

Bolton speră că diversele tehnologii noi vor deveni o normă și că institutul va putea construi o bază de date cu sunetele și mirosurile unor articole de îmbrăcăminte înainte de a intra în colecție – captându-le în formă vie, în „ultimul lor suflare” de viață înainte de a deveni piese de muzeu.

„Sleeping Beauties: Reawakening Fashion” va avea loc în perioada 10 mai – 2 septembrie 2024.

What's Your Reaction?
Excited
0
Happy
0
In Love
0
Not Sure
0
Silly
0
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Scroll To Top